Project A czyli Valorant: jaka była pierwsza strzelanka od Riot Games
Wrażenia z wizyty u deweloperów i kilku godzin w grze.
W październiku 2019 roku Riot Games ogłosiło, że nie chce już być studiem jednej gry i zaprezentowało kilka projektów jednocześnie w nowych dla siebie gatunkach – od konkurenta Hearthstone po pełnoprawną bijatykę AAA z postaciami z League of Legends.
Spośród wszystkich zapowiedzi firmy najbardziej wyróżniał się Projekt A. Co by nie mówić, najpopularniejszym gatunkiem jest strzelanka, a od kilku lat nie ma w niej naprawdę ważnych gier rywalizacyjnych.
Dla Riot to szansa przynajmniej na przyciągnięcie nowej publiczności i zajęcie honorowego miejsca wśród tytułów na poziomie Rainbow Six Siege, a przynajmniej odebranie im palmy pierwszeństwa i uwagi milionów graczy.
Pod koniec stycznia, w tajemnicy, DTF odwiedziło biuro Riot Games w Santa Monica i spędziło tam dwa dni, grając w ówczesną kompilację Project A i rozmawiając z deweloperami.
Jak można się domyślić, ta strzelanka jest najbliższa ze wszystkich „projektów” do wydania i od teraz można ją oficjalnie nazwać Valorant
.
Biuro Riot Games znajduje się 15 minut od oceanu i na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, jak można skoncentrować się na pracy w takim miejscu, ale pracownikom firmy i tak się to udaje.
Przyzwyczajeni do kalifornijskiego słońca mieszkańcy Rio nie przegapią okazji do żartowania ze swojego klimatu, gdy goście z Rosji są na wyciągnięcie ręki. „Co za ciężki styczeń mamy!” – mówi nam z przebiegłym uśmiechem przedstawiciel firmy, gdy na ulicy jest już grubo ponad dwadzieścia plus.
Zaraz po rozdaniu odznak zostajemy poprowadzeni przez piękny bambusowy gaj i boisko do koszykówki do kina o tematyce Gwiezdnych Wojen (nawet lampy w nim zapalają się wraz z dźwiękiem aktywacji miecza świetlnego). To w nim po raz pierwszy dowiadujemy się, jak właściwie nazywa się Projekt A.
Z poprzednich akapitów mogłoby się wydawać, że Riot postanowił zaimponować dziennikarzom szczególnie żałosną prezentacją. Ale nie jest. Wręcz przeciwnie, już od pierwszych minut widać, że firma, która w 2019 roku zarobiła na League of Legends ponad miliard dolarów, postanowiła odrzucić marketingowy blichtr i jak najszczerzej opowiedzieć o swojej nowej grze.
Pierwszy na świecie pokaz strzelanki Valorant przypomina nieco przemówienia na uniwersytecie. Pracownicy, z których wielu najwyraźniej nie jest przyzwyczajonych do wystąpień publicznych, na zmianę wychodzą z pogadankami i prostymi prezentacjami PowerPoint.
I nie chodzi o to, że Riot lekceważył serial, ale o to, że wolał sprowadzać do dziennikarzy nie PR-owców, a deweloperów: wiedzą, o czym mówią, bo sami tworzą grę, po prostu nie są do tego przyzwyczajeni język marketingu.
Co zdziwiło jeszcze bardziej, goście mogli już na starcie zadawać dowolne pytania dotyczące strzelanki – od monetyzacji po zawartość, choć zwykle duże studia starają się nie udostępniać takich informacji tak wcześnie.
Jak powstał Valorant
Wielu deweloperów w ostatnich latach stara się zalać graczy zawartością już od premiery, wierząc, że to jest sekret sukcesu. Ale Valorant powstał „z drugiego końca”. Zadaniem Riot było stworzenie gry, w której nawet jedna mapa i niewielka pula postaci wystarczyłaby, aby z zainteresowaniem spędzić przed ekranem setki, a nawet tysiące godzin.
Prowadzony przez producentkę wykonawczą Annę Donlon (ex-Treyarch) zespół spędził dużo czasu na testowaniu różnych trybów i mechanik w poszukiwaniu „tajemniczego sosu” – połączenia cech rozgrywki, które zatrzymają graczy przed ekranem i staną się głównymi bohaterami gry. twarz Valoranta.
Twórcy od razu zdecydowali, że chcą stworzyć strzelankę taktyczną, a wśród źródeł inspiracji w Riot wymieniają nie tylko oczywiste CS:GO, ale także tytuły pokroju Rainbow Six: Siege, Sudden Attack, a nawet Ghost Recon: Przyszły żołnierz.
Jednocześnie firma nie chciała wkraczać na zupełnie nieznane terytorium, więc pod wieloma względami nowa strzelanka musiała przypominać League of Legends – to gra z wyraźnym duchem rywalizacji, która jest łatwa do odczytania, działa nawet na starych komputerów biurowych i daje fanom prawie niekończącą się krzywą trudności.
Trzy lata testów i iteracji zaowocowały Valorantem. Ma sporo znajomych elementów, ale wyróżnia się na tle konkurencji na tyle, że aż chce się o nim mówić na poważnie.
Jak mecze
Valorant to strzelanka drużynowa 5 na 5 z tylko jednym (jak dotąd) trybem podstawowym. Śmierć jest tutaj ulotna, a odrodzenie - z najrzadszymi wyjątkami - jest możliwe dopiero w następnej turze. Jedna strona atakuje, a druga się broni, a potem role się odwracają. Zadaniem atakujących jest zainstalowanie i zdetonowanie bomby w jednym z ustalonych punktów w wyznaczonym czasie, a obrona musi odpowiednio temu zapobiec. Pierwsza drużyna, która zdobędzie 13 punktów, wygrywa w 24 rundach (jeśli wynik wynosi 12-12, możliwa jest 25. runda).
Decyzja twórców, by wziąć jedną z typowych mechanik CS:GO jako podstawę swojej nowej strzelanki, może wydawać się dziwna, ale działa. Wszystkie ruchy ciała związane z bombą tworzą niezbędną głębię taktyczną i niezbędną intensywność namiętności, ale jednocześnie nie wymagają przyzwyczajenia. Jeśli kiedykolwiek grałeś w Counter-Strike, to niemal natychmiast poczujesz się komfortowo w Valorant.
Jednak z CS:GO to nie tylko bomba, ale także celność strzelania piksel po pikselu, z jaką wystarczy jedno trafienie w krawędź głowy przeciwnika, aby zabić (potrzebne są 3-4 kule w korpusie ). Valorant ma strzelnicę z licznikami obrażeń, na której możesz wypróbować wszystkie karabiny i przekonać się sam.
Nie ma tu blasterów, a broń w grze jest w większości realistyczna - karabiny szturmowe, karabiny maszynowe, pistolety maszynowe, strzelby i rewolwery. Jednocześnie każde działo ma swój własny charakter i dobrze obliczone parametry rozrzutu i uszkodzeń. Celność strzelania zależy od tego, jak szybko się poruszasz, więc Valorant nie nagradza biegaczy, ale tych, którzy umiejętnie się bronią – zwłaszcza, że trafienia spowalniają wrogów.
Istotne różnice w stosunku do CS:GO zaczynają się, gdy Riot prosi o wybranie jednej z postaci (dziennikarzom pokazano osiem z dziesięciu zaplanowanych na premierę). Bohaterowie na pierwszy rzut oka przypominają tych z Overwatch, ale pierwsze wrażenie jest mylące.
Jeśli w strzelance Blizzarda postać determinuje niemal całą rozgrywkę, to Valorant jest pod tym względem bliższy Siege: bez względu na to, kogo wolisz, głównym argumentem w konfliktach nadal będzie umiejętność strzelania i poruszania się w przestrzeni w pierwszej kolejności.
Wybierając bohatera w Valorant, blokujesz go innym graczom ze swojej drużyny i nie możesz go zmienić do końca meczu. Nie ma w tym problemu, ponieważ gra posiada poligon offline do testowania wszystkich umiejętności. Prawie nie poczujesz się „utknięty” w żadnej klasie, ponieważ broń jest taka sama dla wszystkich i zawsze do niego należy ostatnie słowo.
Więc o co tak naprawdę chodzi
Wyjaśnienie słowami „sekretnego sosu” Valoranta nie jest takie proste. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że gra wydaje się być jak najdalej od Overwatch. Postacie tutaj chodzą i biegają raczej wolno, praktycznie nie skaczą i nie spamują swoimi umiejętnościami.
Strzelanka Blizzarda była często krytykowana za to, że ciężko się ją ogląda z zewnątrz, a Valorant nie ma takiego problemu, dużo łatwiej się ją czyta. Jest e-sportowcem do szpiku kości - nawet jutro zorganizuje pierwsze mistrzostwa.
W Valorant nie ma miejsca na chaos, nie tylko dlatego, że prawie wszyscy tutejsi bohaterowie mają nadwagę, jak agenci w Siege, ale także dlatego, że ich możliwości są mocno ograniczone. Na pewno widziałeś, jak w pierwszym zwiastunie dziewczyna o imieniu Jett z łatwością wznosi się po wysokim pudle. Może więc to zrobić tylko kilka razy na rundę - i nawet wtedy, jeśli ma wystarczająco dużo pieniędzy na zakup. Jest tutaj najszybsza, a jednocześnie nawet nie zbliża się do Tracera.
Tak, istnieje lokalny model ekonomiczny, jak w CS:GO. Za sukces w rundach otrzymujesz pieniądze, a przed rozpoczęciem bitwy kupujesz za nie broń, zbroję i umiejętności.
Każdy bohater ma również swoją własną superumiejętność, która kumuluje się podczas zabijania, umierania lub działań z użyciem bomby. Można go również uzupełnić, podnosząc kulę leżącą na poziomie, ale jest to ryzykowna sprawa: wchłanianie jej zajmuje kilka cennych sekund.
Co najważniejsze, w grze nie ma prawie żadnych umiejętności, które pomogą ci zniszczyć połowę wrogiej drużyny na raz. To nie jest Call of Duty ani Overwatch. Nawet pozory nalotu są tutaj raczej słabe i zaprojektowane z myślą o celności. Talenty bohaterów są potrzebne głównie do zdobywania informacji taktycznych, oszukiwania wroga czy kupowania czasu.
Eksploracja, planowanie, wdrażanie
Po kilku godzinach grania w Valorant mogę śmiało powiedzieć, że tym, co definiuje tę grę, jest coś, czego nie widać w zwiastunach – projekt kart. Do ich stworzenia powołany został do zespołu Salvatore Garozzo, który pracował na kilku arenach Counter-Strike, w tym de_cache, de_nuke_ve, de_train_ve.
Ponieważ gra jest przede wszystkim taktyczna, staraliśmy się, aby lokacje były czytelne i wykluczały prawie wszystkie możliwe wąskie gardła. Wszystkie bezużyteczne piękności w Valorant są wysokie – na poziomie oczu gracza nie ma nic kolorowego, dzięki czemu wróg jest zawsze wyraźnie widoczny.
Podczas naszej wizyty w Riot dostaliśmy do wypróbowania dwie karty – Bind i Haven. Na starcie Valorant zaplanowano tylko pięć poziomów, ale w tym przypadku studio ma nadzieję pokryć niewielką ilość wysoką jakością. Przed startem maratonu każda lokacja była najpierw przez długi czas testowana w postaci szarych kostek, tak aby była unikalna nie tylko zewnętrznie, ale także wprowadzała do gry nowe układy taktyczne.
Na przykład w Bind są dwa punkty do podłożenia bomby, ale w ogóle nie ma „środka”. Deweloperzy zrekompensowali jego nieobecność obecnością jednokierunkowego teleportu. Oznacza to, że jeśli atak na pierwszy punkt zostanie „zdławiony”, to atakujący mogą szybko przejść na drugi, a obrona będzie musiała jakoś na to zareagować.
Ale na Haven sytuacja jest zupełnie odwrotna. Jej „Środek” jest tak duży, że postanowili zamienić go w trzeci punkt do podłożenia bomby. To znacznie zmienia układ gry.
Bind i Haven na pierwszy rzut oka nie mają prawie żadnych wąskich gardeł. Do każdego punktu prowadzi kilka przejść, a ponieważ jeden strzał w głowę rozwiązuje problemy w grze, nie da się tu spokojnie siedzieć w rogach. W strefach neutralnych liczba schronień jest celowo ograniczona do minimum, aby pobudzić bitwy, a przeciwników zawsze można zaskoczyć przez oskrzydlenie - nie ma ślepych zaułków.
Pozytywnie o grze świadczy już fakt, że pod koniec drugiego dnia dziennikarze z różnych krajów przestali bawić się w samotne wilki i zaczęli działać w sposób skoordynowany. Na przykład zaczęliśmy celowo wysyłać dwie na pięć osób, aby narobiły hałasu w miejscu „B” w celu odwrócenia uwagi wroga, aw międzyczasie minę „A” lub użyliśmy zdolności, aby stworzyć iluzję naszej obecności w innym miejscu. A im więcej meczów rozegraliśmy, tym bogatsza wydawała się meta.
Jak zaznaczyłem powyżej, zdolności postaci w Valorant nie są już przeznaczone do masakr, a służą taktyce. Na przykład lokalny medyk Sage może zbudować jedną ścianę lodu na rundę, która tymczasowo blokuje przejście wszystkim oprócz skaczącego Jetta. Sage jest również w stanie pokryć ziemię substancją, która spowalnia wrogów i wydaje dodatkowy dźwięk podczas chodzenia.
Właśnie ze względu na to, że większość umiejętności w grze wpływa na otoczenie, bardziej przypomina Oblężenie niż Overwatch. Poza tym w Valorant bardzo ważne jest też zmuszanie przeciwników do podania swojej lokalizacji.
Po premierze pierwszego zwiastuna gracze żartowali, że w taktycznej strzelance nie może być respawnu, ale tutaj tylko jako „umiejętność” pojawia się dość rzadko. To wcale nie przypomina słynnego „Bohaterowie nigdy nie umierają”.
Umiejętności bohaterów Valorant można podzielić na kilka głównych typów. Wielu bohaterów wie, jak ukryć swoje ruchy w taki czy inny sposób: niektórzy za pomocą nieszkodliwej szarej kuli, a niektórzy za pomocą ściany trującego gazu. I wielu ma wyostrzone zdolności do zwiadu.
Tak, tutaj możesz wysłać drona lub nawet poznać pozycję wroga, czytając pamięć zabitego wroga, ale Phoenix wyróżnia się szczególnie na tle ogólnym. „Umiejętnością” tej postaci jest możliwość „zapisywania”, włamania się do punktu, śmierci, a następnie powrotu do miejsca, w którym umiejętność została użyta z pełnym zdrowiem. Oczywiście ma też słaby punkt – ożywa charakterystycznym dźwiękiem, który potrafi przyciągnąć wrogów.
Jak się gra
Jak widać z poprzedniej części tekstu, Valorant to CS:GO z taktyczną głębią Siege, która w estetyce wizualnej przypomina Overwatch.
Jeśli nagle zainteresujesz się Valorantem jako dyscypliną e-sportową, to doświadczenie w CS:GO najbardziej Ci w tym pomoże. Widać to było wyraźnie po tym, jak jeden z gości Riotu, były mistrz Counter-Strike’a, szybko się zaaklimatyzował i zaczął wyraźnie dominować w meczach.
Trzeba z tego wyciągnąć jeszcze jeden ważny wniosek: twórcy będą musieli mocno popracować nad matchmakingiem, aby nawet początkujący gracze czuli się normalnie. Riot obiecuje wykorzystać całe doświadczenie zdobyte podczas pracy nad League of Legends, ale my oczywiście nie mogliśmy zweryfikować tych słów w biurze firmy – musimy poczekać na betę.
Kolejna ważna kwestia: Valorant staje się znacznie lepszy w granej drużynie. Nawet system ekonomiczny sugeruje, że możesz kupować i upuszczać broń dla towarzysza, który spędził ostatnią rundę na drogim karabinie snajperskim i zginął.
Nie mówię tu o negocjacjach dotyczących taktycznych momentów, do których twórcy dodali zarówno czat głosowy, jak i system pingów – na wzór Apex Legends. Oczywiście możesz wchodzić do meczów jako samotny wilk, ale gra nie otworzy się w ten sposób w 100%.
Pewnie masz banalne pytanie: czy to w ogóle jest zabawne? Zdecydowanie zabawa. Poza udanym projektem kart, Valorant charakteryzuje się także „uczciwością” rozgrywki: nawet w tych rundach, w których mieszałem przeciętność, czułem wyłącznie swoją winę, a to mnie tylko motywowało, a nie denerwowało . Tutaj gra działa jak dokładne przeciwieństwo Battlefield V: w strzelance Riot zawsze rozumiesz, jak i dlaczego zginąłeś lub przegrałeś rundę. Szczęście nie odgrywa tutaj prawie żadnej roli, w przeciwieństwie do umiejętności.
Poza tym wydaje się, że autorom udało się sprawić, by umiejętności postaci działały na zasadzie „kamień-papier-nożyce”: zawsze jest reakcja na każdą akcję, więc w Valorant nigdy nie można być w 100% pewnym wszystko.
W lutym prawdopodobnie widzieliście nagłówki w stylu „Najlepsza rzecz, w jaką grałem od czasu CS:GO”, a było to wyraźnie powiedziane pod wrażeniem meczów, w których jeden zespół dziennikarzy odzyskiwał 5-6 punktów meczowych od drugiego. Wynik 13-11 to tutaj dość częsta rzecz, a intensywność namiętności okazuje się poważna.
Na razie mogę tylko powiedzieć, że przez pierwsze kilka godzin Valorant zdecydowanie działa. Co się stanie za sto godzin, a nawet za dziesiątki tysięcy? Trudno osądzić. To jest gra-serwis, a dziennikarzom pokazano 1% tego, co może być za kilka lat. Ale ten odsetek jest dobry.
Najpierw baza techniczna - potem wszystko inne
Nie sposób mówić o tym, jak gra się w Valoranta, nie wspominając o jego stronie technicznej. Ze względu na minimalistyczny wizerunek, po zapowiedzi sieć często zaczęła pisać, że gra Riot przypomina „koreańską strzelankę”, ale jej główne budżety są tak naprawdę w większości pod maską.
Strzelanka Riot jest pozycjonowana jako gra AAA, w którą można normalnie grać na siedmioletnim komputerze. Została ona wykonana w oparciu o silnik Unreal Engine 4, jednak zespół najwięcej wysiłku włożył w optymalizację, kod sieciowy oraz infrastrukturę.
Riot Games obiecuje, że minimalnym progiem wejścia do świata Valorant jest komputer za 120 dolarów ze zintegrowaną grafiką Intela, na którym dostaniemy stabilne 30 FPS. Ale w rzeczywistości gra została oczywiście stworzona z myślą o e-sporcie i cudownym świecie monitorów 144 Hz, a nawet 240 Hz.
Co najważniejsze, wysoka liczba klatek Riot jest wspierana przez 128 taktów na dedykowanych serwerach gry. Z grubsza oznacza to, że serwer i klient będą synchronizować się ze sobą 128 razy na sekundę. Jednocześnie serwery Valorant „wygładzą” rozgrywkę graczy z wysokim pingiem lub niskim FPS-em dla reszty uczestników meczu, dopełniając wszystkie jego pośrednie ruchy i teoretycznie pozbawiając go jakichkolwiek przewag. Brzmi fantastycznie i tak naprawdę musimy to przetestować, gdy gra wejdzie w fazę beta.
Twórcy obiecują zapewnić opóźnienie mniejsze niż 35 milisekund dla 70% graczy na całym świecie. Chcą to osiągnąć za pomocą inicjatywy Riot Direct, w ramach której firma wraz z dostawcami przekierowuje ruch w celu zmniejszenia obciążenia sieci oraz ominięcia lub przywrócenia uszkodzonych kanałów. Jeśli Valorant wystartuje, Riot obiecuje rozbudowę tej infrastruktury.
Te kwestie techniczne są bezpośrednio związane z samą rozgrywką. Studio postawiło sobie za zadanie zminimalizowanie „przewagi podglądacza” lub po prostu przewagi atakującego, gdy ze względu na słabą jakość połączenia gracz wybiegający zza rogu kilka chwil wcześniej widzi tego, który na niego czeka .
Oprócz tego w Valorant zastosowano ustandaryzowane hitboxy (wszystkie klasy mają ten sam obszar rejestracji trafień) oraz system animacji, który pozwala graczowi błyskawicznie intuicyjnie zrozumieć kierunek i prędkość przeciwnika. To ostatnie sprawia, że strzelanka Riot szczególnie wyróżnia się na tle CS:GO – od razu widać, gdzie jest gra roku 2020.
Riot mówi również, że Valorant został opracowany z systemem anty-cheatowym niemal od pierwszego dnia. To na przykład pozwoliło studiu uczynić Volhaki praktycznie bezużytecznym. Kod sieciowy strzelca jest napisany w taki sposób, że klient otrzymuje informację o lokalizacji wroga w ostatniej chwili. Oznacza to, że dla takich oszustów istnieje „mgła wojny” - teoretycznie nie mają skąd wziąć informacji, aby atakujący mógł przejrzeć ściany.
Ponadto twórcy zaznaczają, że strzelanie i poruszanie się w kosmosie jest w 100% kalkulowane przez serwer, więc teleportacja czy „god mode” powinny być technicznie niemożliwe. Nawet celownik w Valorant nie zmienia swojego koloru, przez co oszust nie może powiązać z tym automatycznych strzałów.
Anty-cheat w grze nazywa się Vanguard i jest całkowicie opracowany wewnętrznie: będzie badał zachowanie graczy za pomocą uczenia maszynowego i oczywiście raportował.
Oszuści mają być identyfikowani nie tylko na podstawie ich kont, ale także innych parametrów. Firma twierdzi, że ma sposoby na zbanowanie osób naruszających zasady, nawet jeśli utworzą nowy profil. Riot zamierza też walczyć z twórcami cheatów.
Świat i postacie
Fabuła Valorant nie jest powiązana z League of Legends. To zupełnie nowa franczyza. Gra toczy się na Ziemi, a wszystkie jej postacie są technicznie ludźmi, tylko z supermocarstwami. Każdy agent pochodzi z określonego kraju, a tylko jeden z nich nie ma znanego miejsca docelowego.
Riot zauważa, że w Valorant gameplay wciąż jest na pierwszym miejscu. Każda postać będzie miała własną biografię, a każda karta ujawni jakieś ważne wydarzenie ze świata strzelanki, ale generalnie fabuła powinna pozostać tutaj w tle.
Twórcy nie planują jeszcze wypuszczenia zawartości PvE ani pełnoprawnej kampanii, ale jeśli publiczność będzie zainteresowana, studio rozważy taką opcję.
W sumie dziennikarzom pokazano 8 postaci, choć na starcie planowanych jest dziesięć.
Phoenix (Wielka Brytania) - ciemnoskóry facet w stylowej kurtce, który włada ognistymi zdolnościami (kulami ognia, ścianami ognia, rakietami), a także może odrodzić się raz po śmierci, jeśli użyje superumiejętności.
Jett (Korea) - dziewczyna o dużej mobilności, najczęściej wyjeżdża za linie wroga, wykorzystując umiejętność wysoko skakania, ukrywania swoich ruchów za pomocą mgły i przyspieszania przez krótki czas. Jej superumiejętnością jest rzucanie śmiercionośnymi kolcami, które wymagają precyzji, ale mogą z łatwością zabić wrogów.
żmija (USA) - dziewczyna, która dzierży kwas. Może rzucić nim o ziemię, zadając obrażenia wrogom, a także tworząc kwaśną ścianę lub kwaśną chmurę. Jej „umiejętność” polega na stworzeniu kwasowej kopuły, która zadaje obrażenia wszystkim wchodzącym do niej graczom i podświetla wrogów. Wspaniale jest rozmieścić to zaraz po podłożeniu bomby.
Sowa (Rosja) - Rosyjski zwiadowca i łucznik. Może wystrzelić sowę drona i specjalną strzałkę lokalizacyjną, która podświetla wszystkich wrogów w zasięgu wzroku (można ją szybko zniszczyć strzałem). Jego „umiejętność” to trzy ukierunkowane impulsy energii, które zadają obrażenia wrogom i podkreślają ich lokalizację.
Cypher (Maroko) - zwiadowca, który może ustawić kamerę lub dowiedzieć się o lokalizacji wrogów poprzez "przesłuchanie" ich martwego sojusznika (jest to "umiejętność"). Dodatkowo stawia rozstępy i cyberkomórki. Ta pierwsza ogłusza i wykrywa wrogów, druga spowalnia ich.
Siarka (USA) - starszy amerykański wojownik, który może rzucać napalmem, tworzyć zasłonę dymną i zwiększać szybkostrzelność swoich towarzyszy broni za pomocą specjalnej latarni. „Ulta” - uderzenie orbitalne wywoływane za pomocą mini-mapy.
Szałwia (Chiny) - Medyczna dziewczyna, która nie tylko leczy sojuszników, ale także stwarza niedogodności dla wrogów. Może wznieść lodową ścianę (z czasem topi się i jest niszczona przez strzały) lub pokryć część poziomu lepką substancją, która spowalnia ruch, uniemożliwia skakanie i hałasuje, gdy trafią w nią wrogowie. "Ulta" Sage - wskrzeszenie jednego sojusznika z pełnym zdrowiem.
Omen (pochodzenie nieznane) - potrafi teleportować się na krótkie odległości i wypuszczać "eteryczny cień" ograniczający widoczność przeciwników. Tworzy również sferę zakrywającą widok. Jego „ult” to teleportacja w dowolne miejsce na mapie w postaci cienia, którego zniszczenie nie oznacza śmierci samego bohatera.
Kluczowe punkty dotyczące monetyzacji, platform i daty premiery
Valorant, podobnie jak League of Legends, jest darmowy. Kupić można jedynie „kosmetyki” – pokazano nam np. skórki do broni.
To jest gra komputerowa. Twórcy planują poeksperymentować z gamepadami i konsolami, ale jeśli innym platformom nie uda się zachować esencji Valoranta, to na nich nie przyjdzie. Głównym problemem jest tutaj właśnie dokładność strzelania piksel po pikselu.
Jest to gra serwisowa, która będzie uruchamiana stopniowo - najpierw beta, a dopiero potem gdzieś wydanie lato 2020. Twórcy zaznaczają, że to dopiero początek – są gotowi rozwijać grę przez co najmniej dziesięć lat, a sami gracze powinni sugerować kierunki rozwoju.
Planowane wydanie „w większości krajów świata”, i obejmują Rosję.
Valorant tworzą programiści, liderzy i artyści League of Legends wraz z weteranami CS:GO, Call of Duty, Battlefield, Halo, Destiny i Gears of War. Projektem kieruje Anna Donlon, która pracowała dla Treyarch, Beenox i Vicarious Visions.
Gra się rozpocznie za pośrednictwem własnego programu uruchamiającego Riot.
Na start zaplanowano 10 postaci i 5 map. Bety będą różnić się od wersji pod względem ilości zawartości.
Gra będzie miała progresję - z zadaniami, skórkami oraz odblokowanymi darmowymi i płatnymi treściami. Nie pokazano go dziennikarzom.
Deweloperzy myślą o swobodnym trybie gry, ale w momencie premiery będzie zawierał tylko brutalną, bezlitosną rozgrywkę taktyczną. Oczywiście Valorant będzie miał mecze rankingowe.
Gra nie będzie obsługiwać modów w momencie premiery..
Chcą zrobić podział według regionów tylko po to, aby zebrać graczy z minimalnym pingiem w meczach. Nie jest jeszcze jasne, jak będzie działać.
Trailer z grą
Z jakiegoś powodu wideo zostało opublikowane w 30 FPS, co oczywiście nie pokazuje gry w najlepszy sposób, wyostrzone na 144 Hz lub więcej.
Oficjalna strona internetowa
Z tym, że
Nie ukrywam, że na prywatny pokaz Valorant poszedłem ze sceptycyzmem, ale po pokazaniu gry nadal w zasadzie nie mam jej nic do pokazania. Wszystko, co zaprezentowali nam twórcy, wyglądało przekonująco, sama strzelanka ma potencjał, a Riot w tym przypadku wygląda na firmę, która wie, czego chce publiczność.
Być może głównym minusem obrazu Valorant jest to, jak bardzo przypomina CS: GO. Riot przypomina agresywny atak na strzelankę firmy Valve, która w tym roku kończy osiem lat i nadal bije rekordy na Steamie. Jednocześnie Valorant nie odważy się nazwać języka klonem – podobne są w nim jedynie podstawowe rzeczy.
Prezentacja Valorant była otwarta i geekowska w dobry sposób. Twórcy uczciwie przyznali, że czeka ich wiele błędów, ale ponieważ wydanie w takich przypadkach to czysta formalność, można je naprawiać jeden po drugim. Cóż, załóż nowe, oczywiście.
Kiedy rozmawialiśmy o strzelance Riot z kolegami z włoskiego Multiplayer.it, zauważyli, że Valorant naprawdę ma szanse stać się bardzo dużą grą – tylko jeden projekt mapy jest warty uwagi. Twórcy League of Legends dysponują zarówno kadrą, doświadczeniem, jak i pieniędzmi, aby odnieść sukces. Jednak nawet największe studia nie są wolne od błędów strategicznych i problemów z przywództwem, więc nie ma co tu zgadywać – wszystko zależy od kolejnych kroków deweloperów.
Nie mogę przewidzieć, co stanie się z Valorant za rok lub pięć, ale gra wydaje się teraz unowocześnioną wersją CS: GO dla tych, którzy są zmęczeni CS: GO. O tym, jak Overwatch zwabił kiedyś część widzów Team Fortress 2 i innych popularnych strzelanek. Już samo to brzmi jak droga do sukcesu, nie wspominając już o tym, że Riot ma doświadczenie w uczynieniu League of Legends światowym fenomenem.
Na konferencji prasowej twórcy niechętnie mówili o monetyzacji, ale nie milczeli na ten temat, po prostu wyraźnie wierzyli, że to chyba najbardziej nieciekawa część ich gry. Wszystkie metody i wszystkie schematy zostały już wypracowane na LoL-u, więc studio koncentruje się przede wszystkim na graczach, którzy dopiero próbują Valorant i wchodzą w to. Przy cenie początkowej wynoszącej zero rubli cel ten wydaje się bardziej niż realistyczny. Po co mówić, skoro można po prostu spróbować?
W październiku 2019 roku Riot Games ogłosiło, że nie chce już być studiem jednej gry i zaprezentowało kilka projektów jednocześnie w nowych dla siebie gatunkach – od konkurenta Hearthstone po pełnoprawną bijatykę AAA z postaciami z League of Legends.
Spośród wszystkich zapowiedzi firmy najbardziej wyróżniał się Projekt A. Co by nie mówić, najpopularniejszym gatunkiem jest strzelanka, a od kilku lat nie ma w niej naprawdę ważnych gier rywalizacyjnych.
Dla Riot to szansa przynajmniej na przyciągnięcie nowej publiczności i zajęcie honorowego miejsca wśród tytułów na poziomie Rainbow Six Siege, a przynajmniej odebranie im palmy pierwszeństwa i uwagi milionów graczy.
Pod koniec stycznia, w tajemnicy, DTF odwiedziło biuro Riot Games w Santa Monica i spędziło tam dwa dni, grając w ówczesną kompilację Project A i rozmawiając z deweloperami.
Jak można się domyślić, ta strzelanka jest najbliższa ze wszystkich „projektów” do wydania i od teraz można ją oficjalnie nazwać Valorant .
Zwykli faceci z Kalifornii
Biuro Riot Games znajduje się 15 minut od oceanu i na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, jak można skoncentrować się na pracy w takim miejscu, ale pracownikom firmy i tak się to udaje.
Przyzwyczajeni do kalifornijskiego słońca mieszkańcy Rio nie przegapią okazji do żartowania ze swojego klimatu, gdy goście z Rosji są na wyciągnięcie ręki. „Co za ciężki styczeń mamy!” – mówi nam z przebiegłym uśmiechem przedstawiciel firmy, gdy na ulicy jest już grubo ponad dwadzieścia plus.
Zaraz po rozdaniu odznak zostajemy poprowadzeni przez piękny bambusowy gaj i boisko do koszykówki do kina o tematyce Gwiezdnych Wojen (nawet lampy w nim zapalają się wraz z dźwiękiem aktywacji miecza świetlnego). To w nim po raz pierwszy dowiadujemy się, jak właściwie nazywa się Projekt A.
Z poprzednich akapitów mogłoby się wydawać, że Riot postanowił zaimponować dziennikarzom szczególnie żałosną prezentacją. Ale nie jest. Wręcz przeciwnie, już od pierwszych minut widać, że firma, która w 2019 roku zarobiła na League of Legends ponad miliard dolarów, postanowiła odrzucić marketingowy blichtr i jak najszczerzej opowiedzieć o swojej nowej grze.
Pierwszy na świecie pokaz strzelanki Valorant przypomina nieco przemówienia na uniwersytecie. Pracownicy, z których wielu najwyraźniej nie jest przyzwyczajonych do wystąpień publicznych, na zmianę wychodzą z pogadankami i prostymi prezentacjami PowerPoint.
I nie chodzi o to, że Riot lekceważył serial, ale o to, że wolał sprowadzać do dziennikarzy nie PR-owców, a deweloperów: wiedzą, o czym mówią, bo sami tworzą grę, po prostu nie są do tego przyzwyczajeni język marketingu.
Co zdziwiło jeszcze bardziej, goście mogli już na starcie zadawać dowolne pytania dotyczące strzelanki – od monetyzacji po zawartość, choć zwykle duże studia starają się nie udostępniać takich informacji tak wcześnie.
Jak powstał Valorant
Wielu deweloperów w ostatnich latach stara się zalać graczy zawartością już od premiery, wierząc, że to jest sekret sukcesu. Ale Valorant powstał „z drugiego końca”. Zadaniem Riot było stworzenie gry, w której nawet jedna mapa i niewielka pula postaci wystarczyłaby, aby z zainteresowaniem spędzić przed ekranem setki, a nawet tysiące godzin.
Prowadzony przez producentkę wykonawczą Annę Donlon (ex-Treyarch) zespół spędził dużo czasu na testowaniu różnych trybów i mechanik w poszukiwaniu „tajemniczego sosu” – połączenia cech rozgrywki, które zatrzymają graczy przed ekranem i staną się głównymi bohaterami gry. twarz Valoranta.
Twórcy od razu zdecydowali, że chcą stworzyć strzelankę taktyczną, a wśród źródeł inspiracji w Riot wymieniają nie tylko oczywiste CS:GO, ale także tytuły pokroju Rainbow Six: Siege, Sudden Attack, a nawet Ghost Recon: Przyszły żołnierz.
Jednocześnie firma nie chciała wkraczać na zupełnie nieznane terytorium, więc pod wieloma względami nowa strzelanka musiała przypominać League of Legends – to gra z wyraźnym duchem rywalizacji, która jest łatwa do odczytania, działa nawet na starych komputerów biurowych i daje fanom prawie niekończącą się krzywą trudności.
Trzy lata testów i iteracji zaowocowały Valorantem. Ma sporo znajomych elementów, ale wyróżnia się na tle konkurencji na tyle, że aż chce się o nim mówić na poważnie.
Jak mecze
Valorant to strzelanka drużynowa 5 na 5 z tylko jednym (jak dotąd) trybem podstawowym. Śmierć jest tutaj ulotna, a odrodzenie - z najrzadszymi wyjątkami - jest możliwe dopiero w następnej turze. Jedna strona atakuje, a druga się broni, a potem role się odwracają. Zadaniem atakujących jest zainstalowanie i zdetonowanie bomby w jednym z ustalonych punktów w wyznaczonym czasie, a obrona musi odpowiednio temu zapobiec. Pierwsza drużyna, która zdobędzie 13 punktów, wygrywa w 24 rundach (jeśli wynik wynosi 12-12, możliwa jest 25. runda).
Decyzja twórców, by wziąć jedną z typowych mechanik CS:GO jako podstawę swojej nowej strzelanki, może wydawać się dziwna, ale działa. Wszystkie ruchy ciała związane z bombą tworzą niezbędną głębię taktyczną i niezbędną intensywność namiętności, ale jednocześnie nie wymagają przyzwyczajenia. Jeśli kiedykolwiek grałeś w Counter-Strike, to niemal natychmiast poczujesz się komfortowo w Valorant.
Jednak z CS:GO to nie tylko bomba, ale także celność strzelania piksel po pikselu, z jaką wystarczy jedno trafienie w krawędź głowy przeciwnika, aby zabić (potrzebne są 3-4 kule w korpusie ). Valorant ma strzelnicę z licznikami obrażeń, na której możesz wypróbować wszystkie karabiny i przekonać się sam.
Nie ma tu blasterów, a broń w grze jest w większości realistyczna - karabiny szturmowe, karabiny maszynowe, pistolety maszynowe, strzelby i rewolwery. Jednocześnie każde działo ma swój własny charakter i dobrze obliczone parametry rozrzutu i uszkodzeń. Celność strzelania zależy od tego, jak szybko się poruszasz, więc Valorant nie nagradza biegaczy, ale tych, którzy umiejętnie się bronią – zwłaszcza, że trafienia spowalniają wrogów.
Istotne różnice w stosunku do CS:GO zaczynają się, gdy Riot prosi o wybranie jednej z postaci (dziennikarzom pokazano osiem z dziesięciu zaplanowanych na premierę). Bohaterowie na pierwszy rzut oka przypominają tych z Overwatch, ale pierwsze wrażenie jest mylące.
Jeśli w strzelance Blizzarda postać determinuje niemal całą rozgrywkę, to Valorant jest pod tym względem bliższy Siege: bez względu na to, kogo wolisz, głównym argumentem w konfliktach nadal będzie umiejętność strzelania i poruszania się w przestrzeni w pierwszej kolejności.
Wybierając bohatera w Valorant, blokujesz go innym graczom ze swojej drużyny i nie możesz go zmienić do końca meczu. Nie ma w tym problemu, ponieważ gra posiada poligon offline do testowania wszystkich umiejętności. Prawie nie poczujesz się „utknięty” w żadnej klasie, ponieważ broń jest taka sama dla wszystkich i zawsze do niego należy ostatnie słowo.
Więc o co tak naprawdę chodzi
Wyjaśnienie słowami „sekretnego sosu” Valoranta nie jest takie proste. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że gra wydaje się być jak najdalej od Overwatch. Postacie tutaj chodzą i biegają raczej wolno, praktycznie nie skaczą i nie spamują swoimi umiejętnościami.
Strzelanka Blizzarda była często krytykowana za to, że ciężko się ją ogląda z zewnątrz, a Valorant nie ma takiego problemu, dużo łatwiej się ją czyta. Jest e-sportowcem do szpiku kości - nawet jutro zorganizuje pierwsze mistrzostwa.
W Valorant nie ma miejsca na chaos, nie tylko dlatego, że prawie wszyscy tutejsi bohaterowie mają nadwagę, jak agenci w Siege, ale także dlatego, że ich możliwości są mocno ograniczone. Na pewno widziałeś, jak w pierwszym zwiastunie dziewczyna o imieniu Jett z łatwością wznosi się po wysokim pudle. Może więc to zrobić tylko kilka razy na rundę - i nawet wtedy, jeśli ma wystarczająco dużo pieniędzy na zakup. Jest tutaj najszybsza, a jednocześnie nawet nie zbliża się do Tracera.
Tak, istnieje lokalny model ekonomiczny, jak w CS:GO. Za sukces w rundach otrzymujesz pieniądze, a przed rozpoczęciem bitwy kupujesz za nie broń, zbroję i umiejętności.
Każdy bohater ma również swoją własną superumiejętność, która kumuluje się podczas zabijania, umierania lub działań z użyciem bomby. Można go również uzupełnić, podnosząc kulę leżącą na poziomie, ale jest to ryzykowna sprawa: wchłanianie jej zajmuje kilka cennych sekund.
Co najważniejsze, w grze nie ma prawie żadnych umiejętności, które pomogą ci zniszczyć połowę wrogiej drużyny na raz. To nie jest Call of Duty ani Overwatch. Nawet pozory nalotu są tutaj raczej słabe i zaprojektowane z myślą o celności. Talenty bohaterów są potrzebne głównie do zdobywania informacji taktycznych, oszukiwania wroga czy kupowania czasu.
Eksploracja, planowanie, wdrażanie
Po kilku godzinach grania w Valorant mogę śmiało powiedzieć, że tym, co definiuje tę grę, jest coś, czego nie widać w zwiastunach – projekt kart. Do ich stworzenia powołany został do zespołu Salvatore Garozzo, który pracował na kilku arenach Counter-Strike, w tym de_cache, de_nuke_ve, de_train_ve.
Ponieważ gra jest przede wszystkim taktyczna, staraliśmy się, aby lokacje były czytelne i wykluczały prawie wszystkie możliwe wąskie gardła. Wszystkie bezużyteczne piękności w Valorant są wysokie – na poziomie oczu gracza nie ma nic kolorowego, dzięki czemu wróg jest zawsze wyraźnie widoczny.
Podczas naszej wizyty w Riot dostaliśmy do wypróbowania dwie karty – Bind i Haven. Na starcie Valorant zaplanowano tylko pięć poziomów, ale w tym przypadku studio ma nadzieję pokryć niewielką ilość wysoką jakością. Przed startem maratonu każda lokacja była najpierw przez długi czas testowana w postaci szarych kostek, tak aby była unikalna nie tylko zewnętrznie, ale także wprowadzała do gry nowe układy taktyczne.
Na przykład w Bind są dwa punkty do podłożenia bomby, ale w ogóle nie ma „środka”. Deweloperzy zrekompensowali jego nieobecność obecnością jednokierunkowego teleportu. Oznacza to, że jeśli atak na pierwszy punkt zostanie „zdławiony”, to atakujący mogą szybko przejść na drugi, a obrona będzie musiała jakoś na to zareagować.
Ale na Haven sytuacja jest zupełnie odwrotna. Jej „Środek” jest tak duży, że postanowili zamienić go w trzeci punkt do podłożenia bomby. To znacznie zmienia układ gry.
Bind i Haven na pierwszy rzut oka nie mają prawie żadnych wąskich gardeł. Do każdego punktu prowadzi kilka przejść, a ponieważ jeden strzał w głowę rozwiązuje problemy w grze, nie da się tu spokojnie siedzieć w rogach. W strefach neutralnych liczba schronień jest celowo ograniczona do minimum, aby pobudzić bitwy, a przeciwników zawsze można zaskoczyć przez oskrzydlenie - nie ma ślepych zaułków.
Pozytywnie o grze świadczy już fakt, że pod koniec drugiego dnia dziennikarze z różnych krajów przestali bawić się w samotne wilki i zaczęli działać w sposób skoordynowany. Na przykład zaczęliśmy celowo wysyłać dwie na pięć osób, aby narobiły hałasu w miejscu „B” w celu odwrócenia uwagi wroga, aw międzyczasie minę „A” lub użyliśmy zdolności, aby stworzyć iluzję naszej obecności w innym miejscu. A im więcej meczów rozegraliśmy, tym bogatsza wydawała się meta.
Jak zaznaczyłem powyżej, zdolności postaci w Valorant nie są już przeznaczone do masakr, a służą taktyce. Na przykład lokalny medyk Sage może zbudować jedną ścianę lodu na rundę, która tymczasowo blokuje przejście wszystkim oprócz skaczącego Jetta. Sage jest również w stanie pokryć ziemię substancją, która spowalnia wrogów i wydaje dodatkowy dźwięk podczas chodzenia.
Właśnie ze względu na to, że większość umiejętności w grze wpływa na otoczenie, bardziej przypomina Oblężenie niż Overwatch. Poza tym w Valorant bardzo ważne jest też zmuszanie przeciwników do podania swojej lokalizacji.
Po premierze pierwszego zwiastuna gracze żartowali, że w taktycznej strzelance nie może być respawnu, ale tutaj tylko jako „umiejętność” pojawia się dość rzadko. To wcale nie przypomina słynnego „Bohaterowie nigdy nie umierają”.
Umiejętności bohaterów Valorant można podzielić na kilka głównych typów. Wielu bohaterów wie, jak ukryć swoje ruchy w taki czy inny sposób: niektórzy za pomocą nieszkodliwej szarej kuli, a niektórzy za pomocą ściany trującego gazu. I wielu ma wyostrzone zdolności do zwiadu.
Tak, tutaj możesz wysłać drona lub nawet poznać pozycję wroga, czytając pamięć zabitego wroga, ale Phoenix wyróżnia się szczególnie na tle ogólnym. „Umiejętnością” tej postaci jest możliwość „zapisywania”, włamania się do punktu, śmierci, a następnie powrotu do miejsca, w którym umiejętność została użyta z pełnym zdrowiem. Oczywiście ma też słaby punkt – ożywa charakterystycznym dźwiękiem, który potrafi przyciągnąć wrogów.
Jak się gra
Jak widać z poprzedniej części tekstu, Valorant to CS:GO z taktyczną głębią Siege, która w estetyce wizualnej przypomina Overwatch.
Jeśli nagle zainteresujesz się Valorantem jako dyscypliną e-sportową, to doświadczenie w CS:GO najbardziej Ci w tym pomoże. Widać to było wyraźnie po tym, jak jeden z gości Riotu, były mistrz Counter-Strike’a, szybko się zaaklimatyzował i zaczął wyraźnie dominować w meczach.
Trzeba z tego wyciągnąć jeszcze jeden ważny wniosek: twórcy będą musieli mocno popracować nad matchmakingiem, aby nawet początkujący gracze czuli się normalnie. Riot obiecuje wykorzystać całe doświadczenie zdobyte podczas pracy nad League of Legends, ale my oczywiście nie mogliśmy zweryfikować tych słów w biurze firmy – musimy poczekać na betę.
Kolejna ważna kwestia: Valorant staje się znacznie lepszy w granej drużynie. Nawet system ekonomiczny sugeruje, że możesz kupować i upuszczać broń dla towarzysza, który spędził ostatnią rundę na drogim karabinie snajperskim i zginął.
Nie mówię tu o negocjacjach dotyczących taktycznych momentów, do których twórcy dodali zarówno czat głosowy, jak i system pingów – na wzór Apex Legends. Oczywiście możesz wchodzić do meczów jako samotny wilk, ale gra nie otworzy się w ten sposób w 100%.
Pewnie masz banalne pytanie: czy to w ogóle jest zabawne? Zdecydowanie zabawa. Poza udanym projektem kart, Valorant charakteryzuje się także „uczciwością” rozgrywki: nawet w tych rundach, w których mieszałem przeciętność, czułem wyłącznie swoją winę, a to mnie tylko motywowało, a nie denerwowało . Tutaj gra działa jak dokładne przeciwieństwo Battlefield V: w strzelance Riot zawsze rozumiesz, jak i dlaczego zginąłeś lub przegrałeś rundę. Szczęście nie odgrywa tutaj prawie żadnej roli, w przeciwieństwie do umiejętności.
Poza tym wydaje się, że autorom udało się sprawić, by umiejętności postaci działały na zasadzie „kamień-papier-nożyce”: zawsze jest reakcja na każdą akcję, więc w Valorant nigdy nie można być w 100% pewnym wszystko.
W lutym prawdopodobnie widzieliście nagłówki w stylu „Najlepsza rzecz, w jaką grałem od czasu CS:GO”, a było to wyraźnie powiedziane pod wrażeniem meczów, w których jeden zespół dziennikarzy odzyskiwał 5-6 punktów meczowych od drugiego. Wynik 13-11 to tutaj dość częsta rzecz, a intensywność namiętności okazuje się poważna.
Na razie mogę tylko powiedzieć, że przez pierwsze kilka godzin Valorant zdecydowanie działa. Co się stanie za sto godzin, a nawet za dziesiątki tysięcy? Trudno osądzić. To jest gra-serwis, a dziennikarzom pokazano 1% tego, co może być za kilka lat. Ale ten odsetek jest dobry.
Najpierw baza techniczna - potem wszystko inne
Nie sposób mówić o tym, jak gra się w Valoranta, nie wspominając o jego stronie technicznej. Ze względu na minimalistyczny wizerunek, po zapowiedzi sieć często zaczęła pisać, że gra Riot przypomina „koreańską strzelankę”, ale jej główne budżety są tak naprawdę w większości pod maską.
Strzelanka Riot jest pozycjonowana jako gra AAA, w którą można normalnie grać na siedmioletnim komputerze. Została ona wykonana w oparciu o silnik Unreal Engine 4, jednak zespół najwięcej wysiłku włożył w optymalizację, kod sieciowy oraz infrastrukturę.
Riot Games obiecuje, że minimalnym progiem wejścia do świata Valorant jest komputer za 120 dolarów ze zintegrowaną grafiką Intela, na którym dostaniemy stabilne 30 FPS. Ale w rzeczywistości gra została oczywiście stworzona z myślą o e-sporcie i cudownym świecie monitorów 144 Hz, a nawet 240 Hz.
Co najważniejsze, wysoka liczba klatek Riot jest wspierana przez 128 taktów na dedykowanych serwerach gry. Z grubsza oznacza to, że serwer i klient będą synchronizować się ze sobą 128 razy na sekundę. Jednocześnie serwery Valorant „wygładzą” rozgrywkę graczy z wysokim pingiem lub niskim FPS-em dla reszty uczestników meczu, dopełniając wszystkie jego pośrednie ruchy i teoretycznie pozbawiając go jakichkolwiek przewag. Brzmi fantastycznie i tak naprawdę musimy to przetestować, gdy gra wejdzie w fazę beta.
Twórcy obiecują zapewnić opóźnienie mniejsze niż 35 milisekund dla 70% graczy na całym świecie. Chcą to osiągnąć za pomocą inicjatywy Riot Direct, w ramach której firma wraz z dostawcami przekierowuje ruch w celu zmniejszenia obciążenia sieci oraz ominięcia lub przywrócenia uszkodzonych kanałów. Jeśli Valorant wystartuje, Riot obiecuje rozbudowę tej infrastruktury.
Te kwestie techniczne są bezpośrednio związane z samą rozgrywką. Studio postawiło sobie za zadanie zminimalizowanie „przewagi podglądacza” lub po prostu przewagi atakującego, gdy ze względu na słabą jakość połączenia gracz wybiegający zza rogu kilka chwil wcześniej widzi tego, który na niego czeka .
Oprócz tego w Valorant zastosowano ustandaryzowane hitboxy (wszystkie klasy mają ten sam obszar rejestracji trafień) oraz system animacji, który pozwala graczowi błyskawicznie intuicyjnie zrozumieć kierunek i prędkość przeciwnika. To ostatnie sprawia, że strzelanka Riot szczególnie wyróżnia się na tle CS:GO – od razu widać, gdzie jest gra roku 2020.
Riot mówi również, że Valorant został opracowany z systemem anty-cheatowym niemal od pierwszego dnia. To na przykład pozwoliło studiu uczynić Volhaki praktycznie bezużytecznym. Kod sieciowy strzelca jest napisany w taki sposób, że klient otrzymuje informację o lokalizacji wroga w ostatniej chwili. Oznacza to, że dla takich oszustów istnieje „mgła wojny” - teoretycznie nie mają skąd wziąć informacji, aby atakujący mógł przejrzeć ściany.
Ponadto twórcy zaznaczają, że strzelanie i poruszanie się w kosmosie jest w 100% kalkulowane przez serwer, więc teleportacja czy „god mode” powinny być technicznie niemożliwe. Nawet celownik w Valorant nie zmienia swojego koloru, przez co oszust nie może powiązać z tym automatycznych strzałów.
Anty-cheat w grze nazywa się Vanguard i jest całkowicie opracowany wewnętrznie: będzie badał zachowanie graczy za pomocą uczenia maszynowego i oczywiście raportował.
Oszuści mają być identyfikowani nie tylko na podstawie ich kont, ale także innych parametrów. Firma twierdzi, że ma sposoby na zbanowanie osób naruszających zasady, nawet jeśli utworzą nowy profil. Riot zamierza też walczyć z twórcami cheatów.
Świat i postacie
Fabuła Valorant nie jest powiązana z League of Legends. To zupełnie nowa franczyza. Gra toczy się na Ziemi, a wszystkie jej postacie są technicznie ludźmi, tylko z supermocarstwami. Każdy agent pochodzi z określonego kraju, a tylko jeden z nich nie ma znanego miejsca docelowego.
Riot zauważa, że w Valorant gameplay wciąż jest na pierwszym miejscu. Każda postać będzie miała własną biografię, a każda karta ujawni jakieś ważne wydarzenie ze świata strzelanki, ale generalnie fabuła powinna pozostać tutaj w tle.
Twórcy nie planują jeszcze wypuszczenia zawartości PvE ani pełnoprawnej kampanii, ale jeśli publiczność będzie zainteresowana, studio rozważy taką opcję.
W sumie dziennikarzom pokazano 8 postaci, choć na starcie planowanych jest dziesięć.
Kluczowe punkty dotyczące monetyzacji, platform i daty premiery
Trailer z grą
Z jakiegoś powodu wideo zostało opublikowane w 30 FPS, co oczywiście nie pokazuje gry w najlepszy sposób, wyostrzone na 144 Hz lub więcej.
Oficjalna strona internetowa
Z tym, że
Nie ukrywam, że na prywatny pokaz Valorant poszedłem ze sceptycyzmem, ale po pokazaniu gry nadal w zasadzie nie mam jej nic do pokazania. Wszystko, co zaprezentowali nam twórcy, wyglądało przekonująco, sama strzelanka ma potencjał, a Riot w tym przypadku wygląda na firmę, która wie, czego chce publiczność.
Być może głównym minusem obrazu Valorant jest to, jak bardzo przypomina CS: GO. Riot przypomina agresywny atak na strzelankę firmy Valve, która w tym roku kończy osiem lat i nadal bije rekordy na Steamie. Jednocześnie Valorant nie odważy się nazwać języka klonem – podobne są w nim jedynie podstawowe rzeczy.
Prezentacja Valorant była otwarta i geekowska w dobry sposób. Twórcy uczciwie przyznali, że czeka ich wiele błędów, ale ponieważ wydanie w takich przypadkach to czysta formalność, można je naprawiać jeden po drugim. Cóż, załóż nowe, oczywiście.
Kiedy rozmawialiśmy o strzelance Riot z kolegami z włoskiego Multiplayer.it, zauważyli, że Valorant naprawdę ma szanse stać się bardzo dużą grą – tylko jeden projekt mapy jest warty uwagi. Twórcy League of Legends dysponują zarówno kadrą, doświadczeniem, jak i pieniędzmi, aby odnieść sukces. Jednak nawet największe studia nie są wolne od błędów strategicznych i problemów z przywództwem, więc nie ma co tu zgadywać – wszystko zależy od kolejnych kroków deweloperów.
Nie mogę przewidzieć, co stanie się z Valorant za rok lub pięć, ale gra wydaje się teraz unowocześnioną wersją CS: GO dla tych, którzy są zmęczeni CS: GO. O tym, jak Overwatch zwabił kiedyś część widzów Team Fortress 2 i innych popularnych strzelanek. Już samo to brzmi jak droga do sukcesu, nie wspominając już o tym, że Riot ma doświadczenie w uczynieniu League of Legends światowym fenomenem.
Na konferencji prasowej twórcy niechętnie mówili o monetyzacji, ale nie milczeli na ten temat, po prostu wyraźnie wierzyli, że to chyba najbardziej nieciekawa część ich gry. Wszystkie metody i wszystkie schematy zostały już wypracowane na LoL-u, więc studio koncentruje się przede wszystkim na graczach, którzy dopiero próbują Valorant i wchodzą w to. Przy cenie początkowej wynoszącej zero rubli cel ten wydaje się bardziej niż realistyczny. Po co mówić, skoro można po prostu spróbować?